Mon(t) Ventoux

22 januari 2010

Mentale voorbereiding

Fysieke voorbereiding (gericht en consequent trainen) is natuurlijk essentieel als je sportieve doelen wil bereiken, maar ook tussen je oren moet het goed zitten, anders rij je geen deuk in een pakkie boter. Als je geen doel hebt om naartoe te trainen, sta je bijvoorbeeld echt niet om 6 uur 's ochtends op om naar de sportschool te aan... Op wielerland.nl staat daar een heel aardig artikeltje over.
Als je geen doel hebt dan ben je toch doelloos... als een boot op zee waarvan het roer nog op de kade ligt. Als je leeft volgens het principe “ik zie wel waar het schip strand” dan kun je er donder op zeggen dat het schip strand.
Mijn planning / trainingsschema heb ik inmiddels gemaakt en daar kijk ik zo regelmatig op dat de data nu echt wel in mijn hoofd zitten. Een deel van de voorbereiding is tevens voorpret. Van zowel de Amstel Gold race als de Ronde van Vlaanderen is inmiddels het parcours bekend en dus staat ook vast welke hellingen we voor de wielen gaan krijgen. De Amstel Gold Race wijkt in bijna niets af van de 2008 versie.



De Ronde wijkt wèl heel erg af van de editie van vorig jaar. Het eerste wat opvalt is het stuk langs de kust. Gegeven de tijd van het jaar is het te verwachten dat de wind uit het zuid-westen komt en dan gaat dit meteen aan het begin al flink pittig worden. En dan moet de heuvelzone nog beginnen....

Ook daar is het één en ander veranderd. "Normaal gesproken" is de Molenberg de eerste helling, maar die is dit jaar pas als tiende aan de beurt. In plaats daarvan begint het na 131km. met Den Ast, de Kluisberg en als derde de Knokteberg. Een mij volstrekt onbekende helling, maar het profiel liegt er niet om: gem. 16%, max. 25%. Dit gaat SERIEUS pijn doen....

Ik zie meer dan genoeg redenen om de voorbereiding, zowel fysiek als mentaal, voortvarend ter hand te nemen!

1 opmerking:

Anita zei

Tijdens de Ronde bij de plaats Torhout even de neus dichtknijpen, anders ruik je de kippenfabriek. En ik kan je zeggen dat dat behoorlijk stinkt!