Mon(t) Ventoux

30 januari 2010

Even recapituleren

Het laatste weekend van januari alweer. Tijd om even te recapituleren... Het eerste wat me met betrekking tot januari bij zal blijven is het grote aantal afgelastingen van georganiseerde (MTB) tochten. Ik had zelf mijn zinnen gezet op de Holterberg Classic op 17 januari met een eventuele uitwijk naar de Wilgenweard Wintermarathon in Lemelerveld, maar die gingen allebei vanwege sneeuw en ijs niet door.

De eerst volgende MTB toertocht in min agenda is op 6 februari in Nunspeet. Ik heb me hier het hele seizoen al op zitten verheugen, omdat ik al een paar keer in Nunspeet heb gereden in ik vind het parcours daar echt helemaal geweldig. Als ik nu echter uit het raam kijk, zie ik dat het alweer gesneeuwd heeft. De voorspelling voor komende week zegt: "geregeld winterse neerslag ... en 's nachts meest lichte vorst", dus de kans is dus levensgroot aanwezig dat die ook niet doorgaat...

Dat organisaties toertochten afgelasten snap ik wel. Ik zou zelf ook niet de verantwoordelijkheid aandurven voor honderden rijders op een glad parcours. Individueel fietsen gaat me gelukkig boven verwachting goed af op de besneeude ondergrond. Zolang er een redelijk vers laagje sneeuw ligt, heb ik grip genoeg en kan ik me met de MTB heerlijk uitleven in het besneeuwde bos. Ik zie aan de resultaten op de Polar trouwens wel dat het fietsen in de sneeuw erg "arbeidsintensief" is. De gemiddelde snelheid duikt omlaag tot ver onder de 20km/u en het gemiddelde energieverbruik loopt op tot boven de 50kCal/uur...

Een paar dagen in januari was het echt niet te doen op de fiets. Als het dooit, is de sneeuw te zompig en glij je echt alle kanten op behalve de goeie en als het gedooid heeft en de boel vriest daarna weer op is het pas echt levensgevaarlijk! Dan wordt het dansen over de bevroren sporen en daar voel ik me niet prettig bij. Gelukkig heb ik voor die gelegenheden een abonnenment op de sportschool en een Tacx om thuis binnen te kunnen "fietsen". En als ik de twitterberichten van de gebroeders Schleck zie, bevindt ik mij in goed gezelschap:

About to finish 1h30' on hometrainer solid efforts but it s not the same as riding on the road but just not possible.icy n snow(-3) - Frank Schleck

Beautiful here sun but -8 celsius so I change program did 2h on the SRM bike watching Me myself - Andy Schleck

Hoewel het fietsen redelijk gaat in de sneeuw en het landschap er prachtig uitziet onder zo'n witte deken, mag het van mij na anderhalve maand nu dus wel een keer klaar zijn. Ik kijk uit naar het voorjaar in Toscane. En ook daarin ben ik niet de enige:
Ik denk dat ik vandaag wederom de sportschool in duik. Wat een weer in Nederland. Kan niet wachten tot zondag. Dan vlieg ik weer naar Mallorca - Kenny van Hummel

1 opmerking:

Unknown zei

Nog één nagekomen twitterberichtje dan:

Enough is enough! One week almost just on the hometrainer due to the weather(cold, snow & ice). We are taking off to Palma. 1 week before the race. - Frank Schleck