Mon(t) Ventoux

30 april 2010

Aardmansberg (3)

(1) Net voor mijn vertrek naar Toscane (begin maart) wilde ik nog eens een wat langere rit maken en in het boek “De Nederlandse Toppen Top 40” had ik eens iets gelezen over de Aardmansberg en Uddel (Apeldoorn) is met 60km net ver genoeg om op de vroege morgen “even” heen en weer te rijden, dus: op naar de Aardmansberg. Toen (26 februari) was de weg nog maar net sneeuwvrij, dus ben ik op de MTB ten strijde getrokken.

Vlak bij Kasteel Staverden word ik ingehaald door een dame-in-het-roze-met-bloemetjes van leontien.nl Via twitter vraag ik aan Marijn de Vries wie dat geweest kan zijn. Ze antwoordt dat het waarschijnlijk Andrea Bosman was die mij er genadeloos afreed in de aanloop naar de Aardmansberg. Uiteidenlijk rij ik 119km in 4:48:46u; geen slechte score voor op de MTB, vind ik zelf.

(2) Op 10 april heb ik min of meer hetzelfde rondje nog een keer gereden, toen op de racefiets. Iets te overmoedig schat ik de weersomstandigheden helemaal verkeerd in. Veel te licht gekleed zit ik al na een uur volkomen verkleumd op de fiets. Tegen de tijd dat ik thuis ben is van allebei mijn voeten de voorste helft lijkwit en compleet gevoelloos. Onder de douche ontdooit dat wel weer, maar fijn is anders. Resultaat: 116,5km in 4:12:51u. Conclusie: er zit dus progressie in.

(3) Vandaag wil ik weer voor ongeveer 4 uur op de fiets, en de Veluwe is prachtig rond deze tijd van het jaar. Om even na 6uur stap ik op de racefiets. Afgelopen nacht heeft het flink geregend dus de atmosfeer is lekker schoongeveegd. Nu is het 13°C  en droog en de zon komt net op. Het is werkelijk prachtig; echt genieten!

De eerste 15km heb ik de wind pal achter en met een gem. van ruim 32km/u vlieg ik richting Knardijk. Op de Knardijk naar Harderwijk gaat het iets minder hard, maar het tempo zit er nog steeds lekker in. Na Harderwijk gaat het door het bos en over de hei totaan Uddel. De beklimming van de Aardmansberg loopt ook lekker. In de Afdaling naar Nieuw Millingen loopt de snelheid op tot vlak bij de 50km/u.

De vorige keren ben ik de hele Apeldoornsestraat afgereden totaan Voorthuizen, maar het stuk door de polder tussen Voorthuizen en Nijkerk is niet bijster interessant en daar heb ik nu de wind pal op de kop, dus ik kies vandaag voor de beschutting van het bos.

Via Garderen steek ik onder Putten langs naar Nijkerk. Net over de brug over de A28 stop ik nog even voor een krentebol en ook om het thuisfront te laten weten waar ik uithang en hoe laat ik terug ben. Met de wind schuin tegen rij ik terug naar huis. Als ik de Gooiseweg (N305) overgestoken ben, begint het tot overmaat van ramp ook nog te regenen. Uiteindelijk sta ik na 112,4km weer thuis en mijn missie is gelaagd: ik ben binnen de 4uur weer thuis. Nu snel onder de douche om weer een beetje op te warmen.

Eigen conditie: uitstekend
Track conditie: vochtig, laatste 20km NAT
Weer: eerst droog en 13°C, later regen, wind:ZW4
Resultaten: 112,4km / 3:51:08u / 3438kCal
route

Geen opmerkingen: