Mon(t) Ventoux

24 april 2010

Almere - Gennep

Om 6 uur spring ik op de fiets richting Venlo. De afspraak is dat ik doorfiets, totdat Zohra me met de auto heeft ingehaald: dan stap ik in en rij met de auto mee verder naar Venlo. Omdat ik zo veel mogelijk klimkilometers wil maken, rij ik niet via de kortste weg (Nijkerk, Barneveld, Ede) richting Wageningen, maar kronkel ik eerst de Utrechtse Heuvelrug over.

Ik rij dus langs Huizen over de Stichtse Brug de polder uit en vervolgens via Eemnes en Baarn richting Amersfoort. Voor het Dierenpark langs rij ik naar de voet van de eerste beklimming van de dag: de Galgenberg-Zuid. Onderaan gaat het rechtsaf de Leusder Hei op. Bij het Pannekoekenhuis draai ik rechtsaf de Botterstop omhoog. Door het bos rij ik achterlangs de Piramide van Austerlitz door het bos over de Traai richting Driebergen. Langs het Maarnse Zandgat klim ik weer terug naar de N227. Onderaan de afdaling leun ik even tegen het bankje en geniet van de opkomende zon en een krentebol. ‘t Is nog best fris (het is ook nog maar net 8 uur geweest), maar zo in het zonnetje voelt het al heel aangenaam.

Net na Maarn krijgen krijg ik de Zonheuvel-Noord voor de wielen. Ik daal af naar Doorn; onderaan links, een klein stukje langs de provinciale weg en weer linksaf omhoog: de Ruiterberg-Zuid. Onderaan rechts, een klein stukje Maarnse grindweg en dan weer rechtsaf omhoog: deWykerweg. Op de rotonde net voor Leersum draai ik linksaf en daarna rechtsaf een smal bospaadje op. Na een stukje vals plat door het bos omhoog gaat het scherp rechtsaf de Plaggeberg-Noord op, een venijnig steil rot-klimmetje waar je altijd met een slow-start aan begint door de haakse bocht onderaan. Na de afdaling, onderaan in Leersum draai ik weer links-links terug naar boven over de Leersumse Berg.

Het hoogste punt van de dag bereik ik vervolgens op de top van de Amerongse Berg-Noord, met een lengte van 1330m en een hoogteverschil van 57 m zwaarste beklimming van de dag. Halverwege de afdaling, net voordat ik echt het dorp binnenrijd, sla ik linksaf en rij door de buitenwijken Amerongen naar de provincale weg. Na een paar honderd meter sla ik al weer linksaf, over een klein stukje “Strada Bianchi” en vervolgens een smal fietspaadje door het bos richting Veenendaal. Ook hier gaat het gestaag omhoog, maar dit heeft geen naam.

Als ik het bos uitkom, draai ik rechtsaf de Elsterberg op. Bovenop sla ik linksaf en via de Defensieweg-west gaat het nog wat verder omhog. Door de dorpskern van Rhenen rij ik naar de voet van de Grebbeberg . Net na Restaurant Cunera, de vast koffiestop op door DTC georganiseerde toertochten, draai ik linksaf omhoog en weer omlaag naar Achterberg. Onderlangs fiets ik door de weilanden totdat ik een klein fietspaadje rechtsaf zie slingeren. Dat ziet er spannend uit!! Al slingerend door het bos kom zo alsnog op de top van de  Grebbeberg uit. Enig nazoekwerk leert dat dit klimmetje de Laarsenberg heet. Ik denk dat ik de klimmetjes op de Utrechtse Heuvelrug zo wel optimaal benut heb vandaag...

90673802

Na de afdaling van de Grebbeberg sta ik na precies 100km in de uiterwaarden van de Rijn. Weer even genieten van het uitzicht, het zonnetje en nog een krentebol en die jas en armstukken kunnen nu ook wel uit. Het heuvelwerk zit er nu trouwens ook op voor vandaag: vanaf hier is het zo plat als een pannekoek. Over de Rijndijk fiets ik richting Wageningen en pak daar het pontje naar Zetten. Ik steek de Betuwe dwars over tot aan de Waal. Een klein stukje langs de Waaldijk en dan via het fietspad langs de A50 de brug over. Aan de andere kant van de Waal rij ik Oostwaarts richting Nijmegen.

Langs het Maas-Waal-kanaal zak ik vervolgens af naar Malden en steek daar de Maas over. Aan de andere kant van de Maas rij ik langs de Oude Rijksweg (N271) in zuidelijke richting. Tussen Mook en Plasmolen belt Zohra en vraagt me waar ik uithang. Ik fiets nog door tot net voor Gennep, maar dan wordt ik definitief en onherroepelijk ingehaald door de bezemwagen. Na precies 150km zet ik de fiets op het dak van de auto. Afspraak is afspraak…

's Ochtends vroeg was het nog fris, of eigenlijk gewoon koud, maar gaandeweg ontwikkelde het zich tot een schitterende dag. Heerlijke temperatuur en niet te veel wind: ideaal fietsweertje dus. Ook de conditie zat goed. 's Ochtends in de kou ging het bergop nog niet echt soepel, maar tegen het eind van de ochtend voelden de benen alsof ik makkelijk nog 150km door had kunnen fietsen.

Eigen conditie: prima
Track conditie: zeer fraai
Weer: geweldig! 18°C, wind:O3
Resultaten: 150km / 780hm / 5:29:28u / 4739kCal
route

Geen opmerkingen: