Mon(t) Ventoux

12 mei 2008

Elfstedentocht

Gert Jan komt me (monsterlijk vroeg) ophalen en samen rijden we naar Bolsward. Raphaël arriveert iets later, zodat we uiteindelijk om kwart over zeven een aanvang kunnen maken met de Elfstedentocht. Het weer is werkelijk schitterend, maar zo 's morgens vroeg is het nog wel wat fris. Na 30 kilometer is het echter zover opgewarmd dat de jasjes uit kunnen.



Heel veel wind staat er ook nog niet, dus we kunnen een lekker tempo aanhouden. Totdat we Harlingen binnen rijden en we achteraan moeten sluiten voor een stempeltje. Met zeker 2 kilometer per uur sjokken we een kilometer lang de binnenstad door; dit is niet goed voor ons gemiddelde.

De benen voelen super en hele einden halen we (op dit parcour hoogst illegale) snelheden van tussen de 35 en 40 km/uur. Vooral op het stuk van Dokkum via Leeuwarden terug naar Bolsward gaat het (met de wind in de rug) erg lekker. Bij het binnenrijden van Bolsward stuiter ik iets te hard over een drempel en rijd ik zo mijn voorband lek. Bij de stempelpost krijgen we hete kippesoep. "Wie heeft dat verzonnen met dit weer?", denk ik eerst, maar even later blijkt dat ook bij 30 graden kippesoep erg lekker is en ook nog heel goed om het vocht en zout aan te vullen.

Ook de tweede lus via Sneek, IJlst en Sloten loopt lekker. Totaan Stavoren gaat het (nog altijd met de wind schuin achter) erg fijn, maar daar komt rap verandering in. Vanaf Stavoren via Hindelopen en Workum terug naar Bolsward hebben we de wind alleen nog maar tegen en het gaat nu niet makkelijk meer. Ook de ruim 200 kilometer die we inmiddels in de benen hebben, zijn goed te voelen. Kop-over-kop rijden we richting de finish. De finish in Bolsward maakt alles goed. Over een lengte van een paar honderd meter staan de mensen rijen dik achte de dranghekken te juichen voor alles wat voorbijkomt op iets dat op een fiets lijkt. Echt geweldig!

Na de finish merk ik dat er zich een laag zout heeft gevormd op mijn huid. Niet zo verwonderlijk aangezien het de hele dag strakblauw en, met een temperatuur oplopend tot 30, graden erg warm is geweest. Werkelijk een schitterende tocht onder sublieme weersomstandigheden. Dat vertaalt zich ook in de gemiddelde snelheid van 28 km/uur, waarbij dus ook de stukken "klunen" bij het stempelen en de open bruggen meegeteld zijn. Ik heb me wel oprecht zitten verbazen over de bont uitgedoste menigte die we hier hebben zien fietsen en de rijwielen waarop dat soms gebeurde: sport- en racefietsen, gewone fietsen, maar ook tandems (waarvan één rug-aan-rug), en zelfs een paar hand-bikers. De leeftijd liep uiteen van 8 tot 80. Ik heb groot respect voor iedereen die deze tocht op zijn / haar eigen manier heeft uitgefietst.

Geen opmerkingen: