Mon(t) Ventoux

3 juli 2010

IJsselmeerronde (1)

Net als vorig jaar wordt op de eerste zaterdag van juli door Le Champion de IJsselmeerronde georganiseerd. En net als vorig jaar heb ik ook nu weer de startpapieren op laten sturen, zodat ik vanuit huis kan starten. Dat scheelt een ritje Purmerend v.v.

Gert Jan is op vakantie dus ik sta er dit keer alleen voor. Na een stevig ontbijt stap ik om 5:30u op de fiets. Ik start zo belachelijk vroeg, omdat ik beduct ben voor de hitte. het RIVM heeft deze week het Nationaal Hitteplan in werking gesteld en raad bovenmatige inspanning af. Ik zal dus maar rustig fietsen, denk ik :) Hoewel het nog vroeg is, is het bij de start al 20°C.

Nog voordat ik de Oostvaardersplassen achter me heb gelaten, valt de eerste regen al, maar dat is gelukkig maar van korte duur. Nadeel van zo vroeg starten vanuit Almere, is dat de eerste controlepost bij de Haven in Lelystad natuurlijk nog dicht is. Langs de IJsselmeerdijk worstel ik pal tegen de wind in verder richting Ketelbrug. De zon breekt nu goed door en Urk ligt er mooi bij in het vroege ochtendlicht.

IMG_0447

Dwars door de Noord Oostpolder loopt de route naar Lemmer. Ik heb er nu 80km opzitten en ik voel me nog prima, ondanks de vrij straffe wind die ik tot nu toe vrijwel alleen maar tegen heb gehad. Niet dat ik iets anders verwacht had, maar hier is de controlepost nog gesloten. Sterker nog, het hele dorp lijkt wel uitgestorven… Gelukkig heb ik zelf voldoende eten en drinken meegenomen. Na een reepje, een gelletje en wat energydrink stap ik weer op voor de volgende etappe.

Ook in Friesland is het zo plat als een pannekoek en de wind trekt alleen maar aan. De windrichting is Noord-Noordwest en dat is nou juist de kant die ik opmoet. Tegenwind dus… 50km lang tegenwind. Het havenhoofd van Hindelopen vind ik altijd zo fraai dat ik wel even moet stoppen voor een foto:

IMG_0449

Als ik na 130km aankom in Makkum, is ook daar de controlepost nog gesloten. Het begint een beetje een eentonig verhaal te worden zo...

Aan het begin van de afsluitdijk moet ik een kwartier wachten, omdat de sluizen wel open, maar pas na heel veel utteren weer dicht willen. Daarna is het 30km rechtuit en de wind lijkt wel een fractie gedraaid. Voor mijn gevoel heb ik hem in ieder geval niet pal van opzij (wat ik verwacht had), maar een soort van schuin achter. Hoe het ook zij, het gaat niet alleen erg lekker, maar ook gruwelijk hard!

Omdat de controlepost dicht was, heb ik daar naturlijk de vochtreserves niet kunnen aanvullen, dus halverwege de afsluitdijk fiets ik even langs het tankstation om daar nieuwe sprotdrank in te slaan. Aan de overkant draai ik de afsluitdijk af en direct de Wieringermeerpolder in. Een lange saaie kaarstrechte weg voert naar Medemblik.

IMG_0452

Na 185km strijk ik in het centrum van Medemblik op een terras neer en trakteer mezelf op een een broodje paling, een broodje haring en een grote bak kibbeling. Nog een colaatje om het weg te spoelen en ik voel me weer helemaal het heertje.

Van vorig jaar weet ik nog, dat de vierde controlepost in West Zwaagdijk een beetje van de route afligt: je moet dan een stuk van anderhalve kilometer “dubbel” fietsen en daar heb ik nu effe geen zin meer in. Ik steek gewoon rechtdoor naar Hoorn en daarvandaan over de dijk door tot aan Etersheim. Daar draait de route weg van het IJsselmeer de polder in naar Purmerend. Om kwart voor vier sta ik na 235km aan de finish. Nu hoef ik alleen nog maar 50km naar huis te fietsen…

IMG_0453

Het eerste stuk vanuit Purmerend gaat het prima: langs het Noord Hollands kanaal richting Amsterdam, maar als ik vlak voor Amsterdam ben, begint het weer te regenen. Iets harder zelfs dan vanochtend vroeg. Moe en chagerijnig van de regen lukt het me om ook nog te verdwalen in Amsterdam. Opeens sta ik aan het IJ en zie aan de overkant het centraal station liggen…

Gelukkig lukt het me daarna om zonder navigatiefouten Amsterdam achter me te laten. Via IJburg, Overdiemen, Muiden en Muiderberg draai ik over de Hollandse Brug de Flevopolder weer in. Juist op het laatste stukje krijg ik nog een plensbui over me heen, maar dat is nu niet zo heel erg meer. Ik ben bijna thuis.
Bij thuiskomst staat de teller op 287,2km. Het hitteplan was misschien een beetje overbodig voor deze dag. Op drie kleine buitjes na is het wel de hele dag prachtig fietsweer geweest: niet al te warm en overwegend droog. En van de wind heb ik alleen de eerste 140km maar last gehad…

Het is me (vooral mentaal) wel vreselijk tegen gevallen om zo’n afstand alleen te fietsen. Volgende keer graag weer met twee of meer….

Eigen conditie: prima
Weer: overwegend droog en 26°C,wind:NNW3
Resultaten: 287,2km / 10:21:19u / 7856kCal

Geen opmerkingen: