Mon(t) Ventoux

27 maart 2010

Goed op schema

't Is bijna eind maart: tijd voor een voortgangs-evaluatie van mijn trainingsschema tot nu toe, want voor de komende twee maanden heb ik een behoorlijk zwaar programma opgesteld voor mezelf en dan wil ik wel graag  weten hoe ik ervoor sta ten opzichte van de voorgaande jaren.

Allereerst het programma:
  • 3 april: Ronde van Vlaanderen
  • 17 april: Amstel Gold Race
  • begin mei: Mont Ventoux
Alledrie heb ik al eens eerder gedaan. De Ronde van Vlaanderen heb ik vorig jaar gereden en de Amstel Gold Race en de Mont Ventoux heb ik in 2008 gedaan. Klein verschil: in 2008 ben ik Cinglé du Mont Ventoux geworden, d.w.z. 3 keer op één dag de Ventoux beklimmen. Dit dit jaar ga ik echter voor Galerièn; dat is vier beklimmingen waarvan één keer op de MTB (totale lengte 180 km - hoogteverschil: 5.990 m)

Vergelijken dus...
In 2008 had ik eind tot en met maart 1270km gereden; toen heb ik echter met name in het begin van de winter veel in de sportschool gezeten en daar wel getraind, maar geen kilometers gemaakt dus. Mijn totale energieverbruik tot en met eind maart 2008 was 72493kCal. In 2009 had ik eind tot en met maart 1715km gereden. Toen ben ik helemaal niet naar de sportschool geweest, dus dat verklaart het hogere aantal kilometers. Mijn totale energieverbruik tot en met eind maart 2009 was 67724kCal.

Dit jaar heb ik geprobeerd om de ideale mix te bereiken. De sportschool in voor krachttraining en core-stability (onderrug- en buikspier oefeningen) en VEEL op de mountainbike. Dat kon in 2009 minder makkelijk vanwege brak materiaal, maar eind 2009 heb ik een nieuwe MTB aangeschaft dus dat ging dit jaar, ondanks de enorme hoeveelheden sneeuw, veel beter. En dat is ook zichtbaar in de resultaten: 1760km en 84724kCal. Op beide vlakken meer de beide voorgaande jaren: ik ben tevreden over mij....

Vol vertrouwen kijk ik uit naar de komende twee maanden. Laat de grote uitdagingen maar komen; ik ben er klaar voor!!

1 opmerking:

Matthijn zei

Goed gewerkt Wim. Ik wens je veel succes met de Galerièn!