Mon(t) Ventoux

29 december 2009

2009 in een notedop

We naderen de finish van 2009; een mooi moment om de hoogte- en dieptepunten van het afgelopen jaar nog eens de revue te laten passeren. Allereerst in chronologische volgorde mijn favoriete momenten uit de professionele hardfietserij:

Favoriete Voorjaarsklassieker
Moeilijk!!! De winst voor Eddy de Viking (Boason Hagen) in Gent-Wevelgem was prachtig en de solo van Andy Schleck naar de finish van Luik Bastenaken Luik was ook schitterend. Ik vond het ook geweldig om Stijn de Volder voor de tweede keer op rij De Ronde van Vlaanderen te zien winnen, temeer omdat ik de dag ervoor zelf De Ronde gereden had. Maar ik denk dat mijn Favoriete Voorjaarsklassieker toch altijd Parijs-Roubaix zal blijven. De weersomstandigheden waren dit jaar "de Hel van het Noorden" onwaardig: droog en zonnig, maar op de kasseien blijft het beestachtig afzien! Boonen pakte voor de derde keer de winst; nog één keer en hij evenaart Roger de Vlaeminck...


Favoriete Giro Etappe
Dat moet toch echt de 12e etappe zijn, de individuele tijdrit waarin Mentchov vernietigend uithaalt en 2 minuten pakt op Di Luca. In de laatste etappe maakt "Denis de Duikelaar" het nog even spannend, maar uiteindelijk wint hij toch de Giro.


Favoriete Tour Etappe
Etappe 17 bewijst dat er meer aan de Tour de France is dan alleen de strijd om het algemeen klassement. Thor Hushovd zit mee met de groep van de favorieten op de eerste klim (Cormet de Roselend, cat 1), vliegt in de afdaling het groepje vluchters voorbij (wat kan die man dalen!!) en rijdt vervolgens solo over de Col des Saisies (cat 1) en de Cote d'Arâches (cat 2). Nadat hij de punten heeft opgeraapt bij de tweede tussensprint van de dag, aan de voet van de Cote d'Arâches, gaat hij doodleuk rechtop zitten, eet een banaan en lacht eens vriendelijk in de camera. Zijn missie is geslaagd: hij heeft 12 punten verdiend voor de groene trui en Cav zal hem die tot in Parijs niet meer afpakken.
Zelfs de winst van Gárate op "mijn eigen" Mont Ventoux kan daar niet aan tippen.

Favoriete Vuelta Etappe
In etappe 15 laat Lars Boom zijn medevluchters op de flanken van de Alto de San Jeronimo(cat 2) staan als een kilometerpaaltje. Niemand kan zijn demarrage volgen en in de laatste 15 kilometer van de koers bouwt hij zijn voorsprong alleen maar uit. Solo rijdt hij naar de streep en heeft daar anderhalve minuut voor op de nummer twee. De eerste Nederlandse etappewinst in een grote ronde sinds 2005.


Favoriete Najaarsklassieker
Alweer moeilijk!!! Niet om de renner te kiezen, trouwens, want dat kan alleen maar Philippe Gilbert zijn met 4 overwinningen binnen twee weken tijd: Coppa Sabatini (8-10), Parijs-Tours (11-10), Giro del Piemonte (15-10) en de Giro di Lombardia (17-10). Maar welke was nou de mooiste? De tweestrijd tussen Boonen en Gilbert in Parijs-Tours? of toch de "sprint-a-deux" met Sammy Sanchez in de Ronde van Lombardije?


Mooiste verhaal
Fietsers heb je in verschillende soorten en dat sprinters geen klimmers zijn, weten we al lang. Daarom kruipen sprinters ook bij elkaar "in de bus" zodra het serieus berop gaat. Maar wat nou als je uit die bus ook gelost wordt? Kenny van Hummel gaat tijdens de Tour van 2009 in de bergen dagelijks het achterhoedegevecht met de tijdslimiet aan. Elke dag rijdt Kenny moederziel alleen voor de bezemwagen uit en dat hij elke dag binnen de tijdslimiet weet te finishen, is voornamelijk te danken aan zijn kwaliteiten als daler. De quotes die hij aan finish laat optekenen zijn overgetelijk:
"Ik zat helemaal naar de klote, maar ik ben een taaie, ik stap pas af als ik van mijn fiets donder. Er zijn al heel wat sprinters naar huis, maar Kenny van Hummel is er nog. Daar ben ik trots op"
Hij heeft het waarschijnlijk niet profetisch bedoeld, maar tijdens de 17e etappe, in de afdaling van de Col des Saisies, is dat precies wat er gebeurt: Kenny smakt tegen het asfalt en wordt per ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis.
"Toen ik IN mijn knie keek, wist ik dat het voorbij was".
Een prachtig verhaal van een anti-held; een daar kun je zelfs in Amerika de krant mee halen...

Grootste dompers van 2009
  • Gesink en Kroon trekken in de Amstel Gold Race op de Cauberg aan het kortste eind. Ivanov wint.
  • Danilo Di Luca in de Giro betrapt op doping.
  • Gesink valt in de Tour.
  • Gesink valt in de Vuelta.
  • Cadel Evans wordt wereldkampioen (ik heb niets tegen de man, aleen tegen zijn manier van koersen)

Mijn eigen seizoen

En dan "on a more personal note": hoe is mijn eigen seizoen verlopen? In vergelijking met 2008 heb ik 1000km meer gefietst en de grafiek laat zien dat die extra kilometers voornamelijk in het najaar zitten. De verklaring is simpel: in 2008 ben ik vanaf september weinig gefietst, in eerste instantie vanwege een knieblessure, later vanwege een val. Beide is me dit jaar gelukkig bespaard gebleven.


Dat hoogte- en dieptepunten dicht bij elkaar kunnen liggen, bewijst onze jaarlijkse Ventoux trip.
Op onze eerste dag in de Provence huren Gert Jan en ik een MTB om de Route des Cèdres te verkennen. De volgende dag willen we namelijk allebei Gallerièn du Mont Ventoux worden (4 x op 1 dag de Ventoux op). Deze Verkenningsrit per MTB op de fanken van de Ventoux is wat mij betreft veruit de mooiste rit van het jaar. Het is fysiek gruwelijk zwaar, maar het pad is schitterend en het uitzicht nog mooier.
De volgende dag wil ik Galerièn rijden, maar dat loopt door kramp uit op een ramp. Ik huil niet vaak op de fiets, maar dit was zo'n momentje...
Uiteindelijk word ik een Halve Galerièn.

2009 was voor mij ook het jaar van de technologische nieuwigheden op en rond de fiets. Met behulp van een GPS logger leg ik sinds begin oktober mijn gefietste routes vast en met de bijgeleverde software analyseer ik mijn ritten. Via twitter laat ik bij gelegenheid weten waar ik zelf uithang, maar ik volg ook een aantal professionele fietsers en blijf zo op de hoogte van hun doen en laten. Zo ben ik via twitter bijvoorbeeld door Koos Moerenhout op het spoor gezet van The Gasoline Brothers.

En dan was er natuurlijk nog de nieuwe MTB! Ik ben nog steeds super blij met mijn nieuwe MudMachine. Al met al kijk ik met een bijzonder tevreden gevoel terug op het afgelopen fietsjaar.

Laat 2010 maar komen!!!

1 opmerking:

Alxndr zei

het was best een mooi jaar!