Mon(t) Ventoux

20 december 2009

Nog meer sneeuw

Het was de bedoeling om vanochtend naar Voorthuizen te rijden voor de ouderjaarstocht (60km), maar daar stak het weer een stokje voor. Eerst had ik al een kwartier nodig om de auto uit te graven; er was namelijk 15cm sneeuw gevallen en het viel nog steeds. Nou ja, vallen.... het stoof horizontaal door de straat.

De eerste paar honderd meter in de auto door de woonwijk waren nog ondergesneeuwd en dus spiegelglad, maar op de tussenring leek het een beetje beter te worden. IJdele hoop, zo bleek later, want toen ik de snelweg opdraaide, was het daar nog helemaal wit. Ook hier stoof de sneeuw horizontaal over de weg en harder rijden dan 30km/u was onveranwoord. Sterker nog, het rijden alleen was al onverantwoord, dus bij Almere-Hout omgedraaid en weer naar huis gesukkeld.

Toen het 's middags een beetje opklaarde en ook ophield met sneeuwen, begon het echter toch te kriebelen. De Jab staat er na zijn onderhoudsbeurtje weer helemaal klaar voor, dus: de sneeuw in!! Ik rij min of meer hetzelfde rondje als afgelopen donderdag: achter de manege langs, langs de Lage Vaart naar het Kotterbos, over de MTBroute en door het Fluitbos richting de Oostvaarderdijk.



Waar ik normaal gesproken baal van de stukken verhard fietspad die ik op deze route voor mijn kiezen krijg, is dat vandaag totaal niet nodig. De verse sneeuw is gevallen op een ongelijke ondergrond: overal stonden al sporen van schoenen, sleeën en fietsen en nu is het dus dansen van spoor naar spoor. Dit is, zelfs op de "verharde" stukken VEEL zwaarder dan normaal gesproken op de MTBroute of zelfs op een ruiterpad.

Bij de Oostvaarderdijk aangekomen zie ik vanuit de richting van Amsterdam een fikse sneeuwbui het IJ(sselmeer) over komen drijven. Steeph had via twitter al gewaarschuwd dat er op de buienradar een rood vlekje aan zat te komen, maar live zag het loodgrijs er best wel angstaanjagend uit:



Gelukkig is het hiervandaan door het Wilgenbos en langs de Hoge Vaart niet zo ver meer terug naar huis, maar het lukt me net niet om de sneeuwbui voor te blijven. Zelfs niet met een gemeentlijke sneeuwschuiver voor me die niet alleen het fietspad schoonveegt, maar me met 35km/u ook lekker uit de wind zet. Dat het zwaar was, is goed te zien aan de gemiddelde snelheid (of is langzaamheid hier een betere uitdrukking): 16,6km/u.
Eigen conditie:top
Track conditie:wit
Weer:sneeuw, wind:NW5
Resultaten:27,2km / 01:38:10u / 1625kCal

Geen opmerkingen: