Mon(t) Ventoux

25 november 2009

Onstuimig weertje (RG 6)

Als ik thuis op de fiets spring merk ik het nog niet meteen, maar zodra ik tussen de huizen vandaan kom, voel ik direct: dit gaat een zwaar ritje worden. Wat een wind!! Het KNMI heeft het over zuid-zuidwesten wind, kracht 6 tot 7. Totaan de Kemphaan rij ik voornamelijk tussen de bomen, maar als daarna onder de Waterlandse weg doorsteek en echt in het vlakke polderland tercht kom, is het pas echt feest. Met een hartslag die oploopt tot tegen de 170 worstel ik tegen de wind in met een snelheid (of spreek je in dit geval beter van een langzaamheid?) van nog geen 20km/u.

Ter verhoging van de feestvreugde begint het nu ook nog eens keihard te regenen. Als ik haaks linksaf sla, krijg ik de wind pal van opzij. Ik moet er schuin "tegenaan leunen" om niet van de weg geblazen te worden. De regen slaat horizontaal over de weg en ook in mijn rechter oor. Brrrrrrrrrrrrr...

Ik duik snel het Cirkelbos in: beschutting! Gelukkig gaat de slagregen niet veel later over in iets wat het midden houdt tussen regen en miezer: hier valt wel mee te leven.

Op de Naarder Eng ga ik weer op zoek naar nieuwe paadjes. Nu ik de omgeving een beetje leer kennen, wordt dat steeds makkelijker; ik kom altijd wel weer op een bekend punt uit. Ik kan overal vol doorrijden vandaag, want het slechte weer heeft alle HUW's en overige bosgebruikers naar binnen gejaagd.

In de afzink van de Hollandse brug zet ik even vol aan. Met de wind in de rug haal ik een snelheid van bijna 53 km/u. Vanaf hier naar huis heb ik de wind alleen nog maar achter, dus nu kan ik gaan cashen voor al mijn harde werk aan het begin van de rit. Op het eerste (verharde) stuk in het Kromslootpark is het dan ook heerlijk recupereren met 40km/u.
Eigen conditie:goed
Track conditie:zompig
Weer:(harde) regen, wind:ZZW6
Resultaten:53,3km / 02:20:54u / 2247kCal

Geen opmerkingen: