Mon(t) Ventoux

1 mei 2007

In den beginne

De Proloog

Vroeger, toen ik nog jong (20-) was, fietste ik heel veel, vooral samen met m'n Pa. In mijn topseizoen (1991) heb ik o.a. de Elfstedentocht en UN Heuveltocht gefietst, beide tochten van 250 kilometer. Na 1991 heb ik geen racefiets meer aangeraakt.
In 2006 schrik ik opeens wakker uit mijn lethargie als ik de weegschaal een ruime 106 kilo aan zie geven. Dit kan zo niet; dit moet helemaal anders! Eerst ga ik samen met mijn zwager, Pascal, zwemmen; vanaf januari 2007 zijn we regelmatig (3 keer per week vanaf 5:30 uur) in de sportschool te vinden.

2007

Eind mei 2007 ga ik met ons bedrijf ter gelegenheid van het 15 jarig bestaan een lang (pinkster)weekend naar Belfast. Een fitnessruimte is er niet in het hotel, dus haak ik aan bij Gert Jan. We huren bij de lokale fietsenmaker een racefiets en gaan elke ochtend voor dag en dauw een flink stuk fietsen door het fraaie, glooiende Noord Ierse landschap. Gert Jan is namelijk in volle voorbereiding om een paar weken later de Mont Ventoux te gaan beklimmen. Als hij mijn enthousiasme voor fietsen bemerkt, stelt hij voor om later in het jaar, in september bijvoorbeeld, samen de Mont Ventoux te beklimmen. Raphaël hoort ons praten en ziet het ook wel zitten...
Ik heb geen flauw benul waar ze het over hebben. Ik heb nog nooit van de Mont Ventoux gehoord, maar het fietsen bevalt me na al die jaren zo goed dat ik blindelings "JA" zeg. Na thuiskomst uit Noord Ierland zoek ik op internet informatie over de Mont Ventoux en koop het boek "De Kale Berg". Al lezend begint heel langzaam de omvang van deze onderneming tot me door te dringen.

Ik denk dat ik moet gaan trainen ....

De eerste trainigsritjes werk ik nog af op mijn oude racefiets, maar al snel koop ik mooie nieuwe Cube. Om alle noeste trainingsarbeid te registreren, koop ik er ook een Polar hartslagmeter / fietscomputer bij.

In de voorbereiding rijd ik o.a. twee keer op de fiets van Almere naar Tegelen en om het klimmen een beetje te oefenen, rijden we (Gert Jan, Raphaël en ik) op 8 september 2007 de Reuzen van de Ardennen.

Op 28 september 2007 beklimmen we met het "itude-team" (debovengenoemde drie, aangevuld met Matthijn) de Mont Ventoux vanuit Bedoin. Het valt mij vreselijk tegen! Het klimmen gaat voor geen meter en de weersomstandigheden zijn apocalyptisch: er "hangen" ijspegels van een meter lang HORIZONTAAL aan het observatoir!! De afdaling naar Malaucène is wèl fantastisch: 80 km/uur voelt echt geweldig! Dit smaakt naar meer.

In het naseizoen koop ik een tweedehands MTB, een Specialized Rockhopper uit 1995. met Gert Jan heb ik het intussen regelmatig over de doelen voor het volgende seizoen. Hij gaat in ieder geval de Marmotte fietsen, maar hij mompelt ook af en toe iets over Cinglé....

Na HEEL VEEL wikken en wegen hak ik eind december de knoop door: dat wil ook. Ik maak een trainingsschema en vanaf januari 2008 begin ik serieus met de voorbereiding; eerst op de mountainbike en in de sportschool, maar vanaf begin februari ook op de racefiets...

Geen opmerkingen: